dilluns, 31 de desembre del 2012

La Taxonomia de Bloom

A classe hem treballat què és la Taxonomia de Bloom, una teoria que parla sobre el procés d'aprenentatge.
La veritat és que es interessant així que a continuació us adjunto un resum que vaig fer d'aquesta teoria:


Benjamín Bloom va publicar la Taxonomia original l'any 1950 i Lorin Anderson i Krathwohl la van revisar l'any 2000. La Taxonomia de Bloom i la Taxonomia Revisada de Bloom són eines clau pels docents. La nova Taxonomia atén els nous comportaments, accions i oportunitats d'aprenentatge que apareixen a mesura que les TIC avancen i conté elements cognitius així com mètodes i eines utilitzables a l'aula.

L'any 1956, Benjamín Bloom, va desarrollar la seva Taxonomia d'Objectius Educatius. Aquesta Taxonomia es centrava en el domini cognitiu (processar informació, coneixements i habilitats mentals). Aquest domini categoritza i ordena habilitats del pensament i objectius:



Als anys 90, Lorin Anderson, va revisar la Taxonomia del seu mestre i va publicar, l’any 2001, la Taxonomia Revisada de Bloom.
Cadascuna de les categories taxonòmiques, que podem observar a la fotografia que adjunto a continuació, té una nombre de verbs clau, associats a ella:




Aquests verbs descriuen moltes de les activitats, accions, processos i objectius que portem a terme en les nostres pràctiques diàries d'aula. Però no atenen els nous objectius, processos i accions que, a causa de l'emergència i integració de les TIC, fan presència tant en les nostres vides i en les dels estudiants, com a les classes i, en gairebé totes les activitats que a diari emprenem.

Per les raons anteriors, hem de revisar novament la taxonomia per "digitalitzar", d'allà neix aquesta Taxonomia de Bloom per a l'era digital:



Recordar és crucial per a l’aprenentatge. En mitjans digitals recordar és la recuperació del material.
La comprensió construeix relacions i uneix coneixements.
Aplicar es refereix a situacions on material ja estudiat s’usa en el desenvolupament de productes com ara models, presentacions, entrevistes i simulacions.
Analitzar és descompondre en parts materias o conceptuals i determinar com aquestes es relacionen entre si. Aquest procés inclou la capacitat de diferenciar organitzar i atribuir.
Avaluar és fer judicis sobre la base de criteris estàndards utilitzant la comprovació i la crítica.
Finalment, crear és ajuntar els elements per formar un tot coherent i funcional, generar, planejar o produir per reorganitzar elements en un nou patró o estructura.



Per si voleu veure la Taxonomia de Bloom més extensa us enllaço una pàgina web: 



Maria :)


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada